Olin siis ystäväni luona Fuerteventuran Corralejossa. Aikatauluni oli aika tiivis joten aikaa siellä jäi vain lauantai-illasta keskiviikko aamupäivään. Saarella tuulee aina ja tästä syystä se on surffareiden suosiossa. Saari oli tosi kuiva ja karu mutta ehkä omalla tavallaan tosi nätti silti.

Ystäväni tuli lentokentälle vastaan ja bussilla menimme saaren pääkaupungin Puerto del Rosarion kautta Corralejoon bussi matka maksoi yhteensä n. 5 euroa ja kesti tunnin verran. Busseja menee yleensä kaksi tunnissa mutta siestan aikaan vain yksi.

Ensimäisenä iltana lähdimme ulos vaikka luulin etten siihen pystyisi sillä edellisenä iltana olimme olleet Oslossa juhlimassa Ingerin syntymäpäiviä. Ilta Oslossa todellakin virahti pitkäksi enkä ollut nukkunut kuin kolme tuntia ennen lentokentälle lähtöä. Kuitenkin sain lentokoneessa nukuttua sen verran että jaksoin lähteä Corralejon yöhön. Etelän tapaan Corralejossa oli ulkoilmabaareja ja avoimia klubeja. Mutta saari ei taida olla varsinaisesti nuorison suosiossa ja se näkyi myös yöelämässä sillä kaikki yökerhot löytyivät oikeastaan yhdestä rakennuksesta ja lisäksi Waikiki löytyy uimarannalta. Menimme kuitenkin Kiwi nimiseen paikkaan. Ihanaa reggaetonia ja salsaa. Rakastan lähteä Espanjassa ulos koska ihmiset todella tanssivat ja nauttivat siitä. Lisäksi espanjalaisilla tuntuu olevan rytmi veressä, kaikki osaavat tanssia. Oli todella mukava ilta ystäväni opaskavereiden kanssa.

Seuraava päivä olikin sunnuntai. Ja sunnuntaina useimmat paikat olivat kiinni todella hiljainen päivä. Maanantaina kiertelin Corralejossa ilma oli aurinkoinen mutta tuulesta johtuen tosi kylmä. Kuitenkin terassilla nautitun sangian jälkeen huomasin ihon punoittavan kaulalta ja niinhän siinä sitten kävi että kärähdin auringossa.

Tiistaina vuokrasimme auton ja kävimme vähän tutustumassa saareen. Ajoimme pelottavaa serpentiinitietä pitkin ylös vuorelle, joka ei kuitenkaan ollut kamalan korkea mutta matka sinne oli pelottava. Selvisimme kuitenkin!

Vuorelta jatkettiin sitten pienien söpöjen kylien läpi toiselle puolelle saarta Ajuyn kylään. Siellä oli ihana musta laavahiekkaranta mistä löysimme tuulelta suojaisen paikan missä vähän minäkin kalpea kummitus tarkenin vähän nauttia auringosta.

Söimme uimarannan vieressä olevassa pienessä ravintolassa valkosipuli katkarapuja mikä oli kertakaikkisen ihanaa ja varmasti kanarialaista ruokaa. Lisäksi Kanarialla perinteisiä ruokia olivat erilaiset kalat mitkä olivat Suomen hintoja selvästi edullisempia. Ihania mojo kastikkeita tuotiin lähes joka paikassa meille leivän kanssa vähän niinkuin alkupalaksi. Mojoja oli kahta erilaista, punaista tulisempaa ja vihreää yrteillä maustettua. Mojoja tarjottiin myös ryppyperunoiden eli suolavedessä keitettyjen perunoiden kanssa. Kasvikset olivat lähinnä tuotu jostain muualta koska kuivassa maaperässä ei paljon muuta kasva kuin aloe veraa.

Aloe vera onkin paikallinen erikoisuus siitä tehdään saarella vaikka ja mitä. Vähän jouduin lainaamaan ystävältäni aloe vera shamppoota ja saippuaa, after sunia ja kasvovoidetta sekä erikoisgeeliä auringon polttamalle iholleni. Erikoisgeeli sisälsi 98% aloe veraa ja kuulin ettei siitä suurempaa pitoisuutta ole mahdollista tehdä koska aloe vera itsessään ei ole kovin hyvin säilyvää.

Ajuysta jatkoimme sitten Puerto del Rosarioon ja onneksemme meidän ei tarvinnut enää palata vuorille joten mäkin jouduin sitten ratin taakse vuorostani. Menimme saaren isoimpaan ostoskeskukseen Las Rotondasiin ja siellä oli kaikkia ihania kauppoja mitä aina ikävöin Suomessa eli Stradivarius tuli kierrettyä erittäin tarkkaan samoin Bershka, Bull & Bear sekä Etam. Vielä bongasimme elokuvateatterin pieneltä sivukujalta ja onneksemme siellä sattui tulemaan juuri elokuva jota ei ollut dupattu vaan oli englanniksi. Espanajaiset rakastavat käydä katsomassa elokuvia jotka on dupattu espanjaksi. Lisäksi muistan opiskeluaikoina kun olin työharjoittelussa manner Espanjassa kaikki televisio-ohjelmat oli puhuttu uudestaan espanjan kielelle. Elokuva oli edullinen 4 euroa ja leffateatteri oli yllättävän siisti ja tasokas koska ennakko-odotukset eivät olleet mitenkään erityisen korkealla. Elokuvan jälkeen kello olikin jo lähellä puolta yötä kun huristelimme takaisin Corralejoon ja nukkumaan.

Keskiviikkona ei enää paljon ehtinyt mitään kummempaa kuin pakata ja käydä syömässä. Paluulento Lontoon Gatwickin kautta lähti klo 19 joten kentälle lähtö oli hyvissä ajoin klo 16. Loma oli ihana, valtava kiitoshan siitä kuuluu ystävälleni kun otti mut luokseen ja vielä tarjosi ilmaiset privat opaspalvelut. Aikaa oli vähän mutta Fuerteventura on pieni saari ja tuossakin ajassa ehti jo paljon vaikka ihanat hiekkadyynit jäivät nyt kokematta, näinhän ne sentään auton ikkunasta.

Nyt sitten vain seuraavaa matkaa suunnittelemaan... tai olenhan mä jo sitä tässä suunnitellut mutta pidetään tarkemmat yksityiskohdat nyt toistaiseksi vielä salaisuutena :)