1. Matkapäivä

Ostimme city passit, jotka sisälsivät pääsyliput 5 eri paikkaan. Halvemmaksi tuli kuin se, että joka paikkaan olisi ostanut liput erikseen. Rockefeller centerin huipulta avautui huikea näköala, josta on kuva edellesessä postauksessa. Tänne ei ollut jonoa melkein ollenkaan kun kävimme. Miellyttävä kokemus ja maisema oli mahtava! Koska ensimäinen matkapäivä oli myös matkustuspäivä painuimme nukkumaan jo ajoissa.

2. Matkapäivä

Heti aamusta kampesimme sängystä ylös ja suuntasimme Coney islandille. Meidän onni oli, että metrolla pääsi suoraan ilman vaihtoja kohteeseen, vaikka matka kestikin tunnin ja 15 minuuttia. Coney island oli mukava paikka. Se on ollut kaupunkilaisten rentoutumis ja vapaapäivänvietto paikka jo vuosikymmenet. Siellä on siis hiekkaranta ja kivasti ravintoloita, huvipuisto Luna Park ja jotain krääsäliikkeitä.

Coney Islandilla olisi varmasti viettänyt vaikka koko päivän varsinkin jos mukana olisi ollut lapsia ja bikinit, mutta meillä oli vielä toiselle matkapäivälle paljon tehtävää. Lähdettiin sieltä siis lounaan jälkeen jatkamaan matkaa Brooklyniin puutarhaan ja Prospect puistoon. Lisäksi kävimme puistossa sijaitsevassa eläintarhassa mikä ei loppujen lopuksi ollut kovinkaan erikoinen. Jatkettiin matkaa sitten bussilla koska metroissa oli jotain häikkää. Bussin reitti sattui ajamaan jonkin kauppakeskuksen ohi. Siellä kävimme hiukan pyörimässä kunnes kaupat alkoivat mennä kiinni. Kauppakeskuksesta poistuessamme kävelimmekin keskelle afrikkalaisia markkinoita. Se olikin varsinainen kokemus! Korttelikaupalla kojuja, rumpuja soittavia ja tanssivia ihmisiä värikkäissä vaatteisa. Tunnelma oli ihana siellä :) Kävelimme siitä sitten Brooklynin sillalle, joka oli ihan tupaten täynnä turisteja. Melkein meinasi mennä fiilikset siinä turstilauman keskellä, mutta oli se silti vaan niin hieno. Erityisen upeaa oli sem että kun lähdimme Brooklynista sillalle oli vielä valoisaa mutta saapuessame Manhattanin puolelle oli pimeys jo laskeutunut ja kaupunki saanut yövalaistuksensa. Kuvahan nyt ei tee oikeutta tälle taideteokselle se pitää itse nähdä ja kokea.

3. Matkapäivä

Aamusta kohteenamme oli Central park ja ensimäisenä siellä sijaisteva luonnontieteellinen museo. Museo oli valtava ja siellä sai kulumaan kyllä useita tunteja... kunhan ensin pääsi sisään. Vaikka olimme ostaneet liput etukäteen ne piti käydä vaihtamassa tiskillä eri lippuihin ja jonoahan oli täälläkin. Museo oli kyllä hieno pidimme siitä kovasti mutta jouduimme jättämään välistä jotain näyttelyitä sillä emme mitenkään voineet viettää koko päivää museossa. Sieltä jatkoimme matkaa takaisin kauniiseen Central parkiin bongailemaan tutun näköisiä paikkoja elokuvista ja tv-sarjoista.

Kävimme lounaalla puiston itäpuolella ja jatkoimme siitä sitten matkaa Grand central terminaaliin. Se oli mahtava historiallinen rakennus. Kaikki vanhat yksityiskohdat ja päähallin hieno kattomaalaus, kellarikerroksen kahvilat ym tekivät kyllä vaikutuksen! Tämän jälkeen alkoi ilta jo hämärtyä ja olimme ajatelleen mennä Empire State Buildingiin illan kohokohdaksi. Se ei suoraan sanoen ollut järkevä päätös. Ulospäin rakennuksessa ei näkynyt jonoa oikeastaan ollenkaan. Sisälle päästyämme nousimme hissillä muutaman kerroksen ylöspäin ja siinä se oli... jono. Todellinen jono... jonojen jono! Jonotettiin varmasti kauemmin rakennuksen huipulle kun tulopäivänä lentokentällä. Yhdestä jonosta kun selvittiin niin vähän matkaa pääsi eteenpäin ja taas oli edessä lisää jonotusta. Viimeiset kuusi kerrosta saatiin nousta portaita koska hissit olivat niin tukossa kokoajan. Huipulla oli mahtava tungos ja alaskin rakennuksesta oli hankala päästä. Vaikka maisema olikin hieno, eihän sitä käy missään nimessä kieltäminen, niin minun mielestäni tuo järjetön odottaminen ei ollut kaiken sen väärti kuitenkaan. Tosin siskoni piti maisemasta niin paljon, että hänen mielestään jonottaminen oli kannattavaa. Mielipiteeseeni voi vaikuttaa se että olen käynyt hienoilla näköalapaikoilla aikaisemminkin esimerkiksi Tokiossa ja Kauala Lumpurissa.

Lopuksi vielä illallistimme Rockefeller centerin juurella sijaistevassa terassiravintolassa... hampurilaista mitäs muuta.

4. Matkapäivä

Tämän päivän missionamme oli käydä vapauden patsaalla. Erityisesti minä aloin olla jo melko kyllästynyt jonottamiseen ja jostain luin että patsaalle pääsee on vähiten ruuhkaa aamupäivisin ja tähän tartuimme eli heti aamusta sinne! Patsas oli kyllä hieno, pidin siitä. Liberty Islandille missä patsas sijaitsi pääsi Battery parkista. Lauttoja saaren ja Manhattanin välillä kulki melkein nonstopina ja samalla lautalla olisi päässyt myös Ellis Islandille mikä olisi kiinnostanut historiansa puolesta meitä mutta päätimme kuitenkin skipata saaren ja lähteä shoppailemaan mitä erityisesti sisareni oli odottanut erityisen hartaasti. Päätimme mennä tavaratalo Macy´siin. Tämä tavaratalo oli vanha ja ehkä ensimäinen paikka missä näin puiset liukuportaat :) Loppupäivä menikin shoppailun merkeissä.

5. Matkapäivä

Viimeinen kokonainen päivä New Yorkissa... niin vähän aikaa ja niin paljon näkemistä olisi vielä. Aamusta kävimme World trade centerin terrori-iskun uhrien muistolle perustetussa museossa sekä muistomerkillä. Vaikuttava paikka. Sen jälkeen kävimme Chelsean kaupungiosassa missä harmiksemme oli paljon katutöitä ja meteliä siitä johtuen. Päätimme nousta siis katutason yläpuolelle High Linelle mikä on vanhalle junaradalle rakennettu puisto.  Ihan hauska paikka ja paljon paikallisia nauttimassa kesäpäivästä. Puistosta sai myös pientä snackia pahimpaan nälkään mikä maistui kyllä erityisen hyvälle ihanassa ympäristössä. Loppupäivänä emme tehneet mitään erikoista. Otimme oluet ja pakkasimme laukkumme sillä seuraavana päivänä suuntasimme lentokentälle. Kohteenamme ei tosin ollut vielä Suomi vaan jokin ihan muu :)